Wiosenna matematyka

Nowa pora roku, jaką jest wiosna sprzyja ciekawym zabawom ruchowym, plastycznym i matematycznym. Dzieci obserwują przyrodę codziennie, zaglądają do ogródków, skwerków, rozpoznają wiosenne kwiatki w pobliżu kościoła, uczą się dzielić ich nazwy na sylaby (krokusy, przebiśniegi, zawilce, przylaszczki). Dowiadują się o ptakach przylatujących z ciepłych krajów, uczą się ich nazw (skowronek, jaskółka, kukułka, bocian, wilga złocista). Przeliczają owady, porównują wiosenne rośliny, tworzą zbiory przedmiotów na tablicy. W trakcie zabaw matematycznych stosują nazwy w odniesieniu do innych przedmiotów (pod, nad, w, między, za, obok itd.) Namalowały techniką collage wiosenną łąkę z wykorzystaniem farby solnej. Zabawom ruchowym towarzyszyły piosenki M. i M. Kluza pt. „Wiosna” oraz utwór A. Vivaldiego „Cztery pory roku”. Dzieci tańczyły z szyfonowymi wstążeczkami i bibułkowymi krokusami, naśladowały ptaki i budzące się zwierzątka. Podczas zabaw matematycznych „Pszczółki” chętnie przeliczają w zakresie pięciu, dopasowują liczmany wiosennych obrazków do liczby kropek. Wykonują zadania zamieszczone w kartach pracy. Wiosna jest tak radosną porą roku, że budzi do życia i działania wszystkie, nawet najmłodsze dzieci, które mają już wielki apetyt na swobodne zabawy na podwórku przedszkolnym.

Renata Jasiak