Dodatkowe zajęcia muzyczno – rytmiczne u starszaków

Od najmłodszych lat dziecko powinno być wprowadzane w świat muzyki. Muzyka uwrażliwia na wartości ludzkie, rozwija uczucie i wyobraźnię, dostarcza dużo radości i piękna. Muzyka poprawia dyscyplinę i motywację do działania. W grupie 6 latków odbywają się dodatkowe zajęcia muzyczne raz w tygodniu, tj. we wtorek. Dzieci uczą się piosenek tematycznych, ludowych oraz z zastosowaniem nowatorskich metod np.  inspiracji muzyczno – ruchowych M. Z. Tomaszewskiej, aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss, z zastosowaniem metod C. Orffa oraz zabaw rytmicznych A. Chartanowicz z cyklu „Tańce Wychowańce”. Dzieci chętnie zapamiętują też piosenki i zabawy taneczne „Muzylek Moni” opracowane przez Monikę i Mateusza Kluza. Jest to muzyka na wszystkie pory roku, instrumentacja do piosenek i zabawy z przyborami. Dzieci w toku zabaw muzycznych zaczynają rozumieć, że coś jest rytmiczne, muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem. Podczas tańców uczą się płynnego i elastycznego ruchu, wzmacniają swój układ nerwowy, rozwijają mięśnie, poprawiają postawę i akcję serca. Słuchanie muzyki kształci zdolność percepcyjną, rozwój mowy i myślenia. Dzieci słuchają np. „Muzyki klasycznej na dobry dzień” ( F. Chopina,  Mozarta, Czajkowskiego i Vivaldiego). Ruch przy muzyce to gimnastyka ciała, która poprawia krążenie, dotlenia organizm, pobudza aktywność, rozwija spostrzegawczość, wyobraźnię i pamięć. Dzieci uczą się tańców regionalnych takich jak: „Grozik”, „Koziorajka”, „Kłaniany”, „Krakowiak”, „Poleczka” oraz związanych z porami roku np. „Jesienny kujawiaczek”, zabaw tanecznych np. „Ten kubek Jakubek”, „Pajączek”, „W górę, ręce”, „Różowa Pantera”. Gra na instrumentach muzycznych rozwija muzykalność dzieci. Tworzenie prostych melodii, improwizowanie na instrumentach ma wpływ na aktywność twórczą dziecka, uczą współdziałania i współtworzenia. W pracy z dziećmi wykorzystujemy: bum bum rurki, klawesy, marakasy, kastaniety, janczary, trójkąty, dzwonki, cymbałki itd. Dzieci wykonały instrumentację do melodii „Walc Kwiatów” P. Czajkowskiego oraz do piosenki „Jesienna pogoda” M. Z. Tomaszewskiej. Każda z form muzycznych kształci inne umiejętności, a ich różnorodność urozmaica zajęcia, pobudza zainteresowania i aktywność dzieci, zachęca do podejmowania coraz to trudniejszych prób.

Zabawy muzyczne prowadzone w młodszych grupach zostaną zamieszczone w kolejnych odsłonach.

Renata Jasiak