Przedszkole odgrywa znaczącą rolę w rozbudzaniu matematycznej sfery pojęciowej u dzieci. Nazywanie przedmiotów i czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dostrzegać w dzieciach to, co ważne – tak uważa prof. E. Gruszczyk – Kolczyńska. Zajęcia matematyczne prowadzone z najmłodszymi są wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i logicznymi grami. Kształtowanie umiejętności liczenia obejmuje liczenie na konkretach, liczmanach, na palcach i w pamięci. Do takich zabaw wykorzystujemy np. guziki, figury, klocki itd. Układanie rytmów sprzyja skupieniu uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów. Dzieci wysłuchują rytmów wygrywanych na bębenku, następnie kontynuują je za pomocą klaskania, tupania, stukania. Klasyfikując przedmioty dzieci oglądają i porównują je dostrzegając różnice i podobieństwa – „Co pasuje, a co nie”. Przedszkolaki uczą się orientacji przestrzennej poprzez wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała, układają przedmioty wokół siebie odpowiednio do poleceń. Dzieci poznają figury geometryczne, określają ilość figur w szeregu i oznaczają liczbą kropek na kostce. Podczas zajęć matematycznych wykorzystujemy rzutnik z komputerem, aby rozwiązywać zagadki matematyczne. W zabawach często korzystamy z liczydła i własnych palców przeliczając ilość przedmiotów w danym zbiorze. Klasyfikujemy figury ze względu na kształt, kolor i przeznaczenie. Ćwiczeniom towarzyszą zabawy ruchowe np. „Kto ze mną zamieszka?” z wykorzystaniem obręczy. Treści realizowane wg metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej pomagają w stworzeniu wszystkim dzieciom warunków do pełnego rozwoju swych możliwości umysłowych oraz przyczyniają się do zrozumienia i doskonalenia logicznego myślenia w kolejnych etapach nauki.
Renata Jasiak