Właśnie rozpoczęliśmy kolejną edycję międzynarodowego projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Głównym celem projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych. Pierwszym modułem realizowany w bieżącym roku szkolnym przez grupę Skrzatów jest Mały Miś w świecie emocji – rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci. Mały Miś poprzez opowiadania i wiersze wprowadzać będzie dzieci w świat emocji. Celem modułu jest kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie z nimi. Przeprowadzonych zostanie 5 spotkań cyklicznie raz w miesiącu. 2 października obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu. Wtedy właśnie przeprowadzone zostało zajęcie wprowadzające w tematykę emocji. Tego dnia przedszkolaków odwiedził wyjątkowy gość, który bardzo wstydził się dzieci dlatego ukrył się w tajemniczym pudełku. Dzieci opowiadały jak one czuły się pierwszego dnia w przedszkolu, nazywały swoje emocje. Następnie poznały tajemniczego gościa – misia, który będzie towarzyszył przedszkolakom podczas zajęć i zabaw siedząc sobie w bezpiecznym miejscu. Dzieci zaśpiewały misiowi piosenkę, wzięły udział w zabawach „Krąg emocji”, „Poszukaj pary”, wykonały Order Uśmiechu a także oglądnęły „Kuferek emocji” gdzie w ciągu całego roku będą gromadzić przedmioty służące poznawaniu emocji i radzeniu sobie z nimi w społecznie akceptowalny sposób. Pierwszy taki przedmiot to przygotowany przez wychowawczynię „Słoik spokoju” tj. magiczne, mieniące się brokatem naczynie. Jest to sposób nie tylko na wspaniałą zabawę relaksacyjną, ale także terapia ucząca dziecko kontroli nad własnymi emocjami. Pomysł na terapeutyczny słoik wypełniony brokatem narodził się w głowie włoskiej pedagog i specjalistki od wychowania dzieci – Marii Monetssori. Opracowany przez nią system wychowawczy zrewolucjonizował obecny model wychowania. Chociaż jej metoda jest banalnie prosta, bywa skuteczna nawet w sytuacjach, gdy wszystkie inne sposoby zawodzą.
Nina Solecka